Sep 19, 2021, 07:12 am

News:

Welkom op Spelhobby.nl, dé site in het Nederlandse taalgebied voor alles wat met spellen te maken heeft.

Welkom bij 9th Age!

Started by Pellegrim, Feb 01, 2020, 10:44 am

Previous topic - Next topic

Pellegrim

Feb 02, 2020, 20:45 pm #15 Last Edit: Feb 02, 2020, 20:57 pm by Pellegrim
@HoofdletterD, ik reageerde op wat dingen die je letterlijk schreef; zit totaal niet te wachten op zo'n gesprek in de welkoms thread voor 9th Age, dat zul je begrijpen, dus blij dat het hierbij blijft. Veel plezier met Projects; ook even naar gekeken, zag er leuk uit.

Quote from: Arloid on Feb 02, 2020, 16:55 pm*zucht*
Toen ik vroeg of 9th age een beetje leuk te spelen was verwachte ik geen gekibbel, hooguit dat er nog wat kinderziektes in het spel zaten of dergelijks.
..

Natuurlijk, en dat verwachte ik ook niet trouwens ;-), ahum. Maar goed, je weet nu dat de kinderziektes er na een paar iteraties playtesten wel helemaal uit zijn, dat een versie staat die stabiel blijft voor de komende jaren (5 tot 10). Is vooral een erg actieve, en leuke community. Er wordt nu gewerkt aan het uitbrengen van full army books, met art en fluff erin. Daarvan zijn er vier gedaan (Undying Dynasties, Sylvan Elves, Warriors of the Dark Gods en Demon Legions). Wat de 9th Age ook daarnaast nog doet, is special army books uitbrengen voor de factions die al een full book heeft. Zo heeft het Warrior boek twee te gekke versie, Makhar (steppenvolk) en Asklanders (vikings), en de Demons hebben Cultists volgens mij, Die boeken worden ook met balans en background in het achterhoofd gemaakt; en mensen bouwen die legers ook echt. In NL mag je alle toernooien ook met die iteraties spelen. Dus je hebt de 16 basis boeken, plus een XX aantal specials. 

Pellegrim

@Arloid ok dus je zit nu in de 9th Age app! Maar de onderwerpen die tot nu toe besproken werden waren wellicht wel leuk, maar hadden weinig met wargamen te maken hahahaha; maar goed, hoort er ook bij enzo.  succes ;-)  #banter

Arloid

Ik zie vanzelf wel een wit busje verschijnen :P
Ik ben wel wat gewend.

Miniaturenschilder

9th Age is een mooi systeem. Ben er mee gekapt net toen 2e editie uitkwam. Het zit goed in elkaar, maar het was voor mij in ieder geval dusdanig complex dat ik elke week of twee weken moet spelen om de regels soepel onder de knie te hebben, en dat zat er voor mij niet in.

Vind het wel ontzettend gaaf dat een community het voor elkaar krijgt om een stabiele regelset te verzinnen die door veel mensen gespeeld wordt.

Aerendar Valandil

Zeker dat laatste.

Ik ben er nog niet aan begonnen.

bas_2312

Het is wel fijn dat er tegenwoordig een stabiele regelset is, die voor een langere tijd vast staat.

Zo kun je je rustig inlezen en voorbereiden om een potje te spelen.

Arloid

Vindt persoonlijk de hoeveelheid werk dat in verven gaat zitten de grootste tegenhouder. Een heel leger neerzetten kost tijd en geld en gaat een hoop persoonlijke waarde in zitten, dan moet het spel je wel aanstaan.

Voor iedereen die twijfelt, niet alleen voor dit spel maar in het algemeen ga een intro potje spelen en kijk of het bevalt, weet je het nog steeds niet probeer dan nog 1-2 potjes te spelen voordat je er echt instort.

Pellegrim

Kom lekker langs op de game night, als je het van tevoren aangeeft kun vast wel een demo game daar doen en een leger lenen.

En klein beginnnen, 1.000 punten, naar 4.500 in kleine stappen. Zo spelen we ook op de club. Kleine games zijn eigenlijk heel erg leuk ook.

Lionhammer

Mar 09, 2020, 12:31 pm #23 Last Edit: Mar 10, 2020, 17:29 pm by Lionhammer
*Deleted*

Lionhammer

Quote from: HoofdletterD on Feb 01, 2020, 17:33 pmWat mij altijd heeft tegen gehouden is dat 9th age supergaaf begon als "het is warhammer, maar unsupported", naar iets wat radicaal anders wilt zijn. Alleen het profiel al: Ik verwacht gewoon de oude M, WS, BS etcetra, niet Att Off AP of whatever het allemaal is.
Je kan altijd nog de originele 1.1 versie spelen met gelijgestemden. Ik heb de PDF's online staan voor als je ze wilt gebruiken ;) .

Quote from: Arloid on Feb 02, 2020, 16:55 pmVraag mij ook af waarom er zo aversief gereageerd moet worden, had in het begin ook mijn vooroordelen tegenover 9th age en had mezelf een beetje mee laten slepen met de negatieve kant maar waarom eigenlijk.

Snap niet waarom er gelijk in de verdedigingsblokken gesprongen moet worden omdat 'dat ene spel waarop ik tegen ben' wordt besproken maar goed.
Tussen versie 1.2 en 2.0 waren er verschillende evenementen gebeurt rondom T9A die een flinke impact hadden op de game en de community zelf.

BorkBork

Apr 15, 2020, 13:13 pm #25 Last Edit: Apr 15, 2020, 13:16 pm by BorkBork
Quote from: HoofdletterD on Feb 01, 2020, 17:33 pmWat mij altijd heeft tegen gehouden is dat 9th age supergaaf begon als "het is warhammer, maar unsupported", naar iets wat radicaal anders wilt zijn. Alleen het profiel al: Ik verwacht gewoon de oude M, WS, BS etcetra, niet Att Off AP of whatever het allemaal is.

Lore, core rules, army selection, profiles...alles is tegenwoordig zo anders dan 8th edition om het anders zijn. In mijn ogen, zonde.

Ik heb toen de overstap gemaakt naar Warhammer Armies Project;
https://warhammerarmiesproject.blogspot.com/ en daar heb ik nog geen seconde spijt van gehad! Daadwerkelijk GWs lore, wereld, worldbuilding, units...precies zoals vroeger, maar dan met veel meer balans. Zalig!

9th lijkt vooral anders, maar ik vind het duidelijk als spel wel de warhammer feel hebben.  Maar ik snap wel wat je bedoelt, toen ik het de eerste keer aan het doorbladeren was vond ik het ook niet direct heel toegankelijk (met name door die nieuwe profiles) , maar 1 intro potje en ik was er aan gewend. 

het bevalt me tot nu toe iig prima (als zitten er  uiteraard ook wel wat zaken in die ik zelf anders zou doen).

Pellegrim

Inderdaad, één intro potje duurt het. Maar eigenlijk nog sneller, al tijdens dat potje merk je dat de mechanics vrijwel helemaal gelijk zijn.

magicarnold

Vraagje ... is er echt veel verschil tussen 8th en 9th ?
Ik heb het rulebook van 8th nog liggen ..  is dat oud papier ?
My unique Elemental Games referral code is UIV0888.
•   Use this code and you'll receive extra Element Crystals when you place orders at https://elementgames.co.uk/
•   You receive DOUBLE Element Crystals, all you have to do is enter the code UIV0888 at the end of the checkout stage.

bas_2312

Quote from: magicarnold on May 09, 2020, 20:58 pmVraagje ... is er echt veel verschil tussen 8th en 9th ?
Ik heb het rulebook van 8th nog liggen ..  is dat oud papier ?

Als je 9th wil spelen heb je daar niet veel meer aan.

De regelset is wel gebouwd op de basis van 8th, maar het is wel flink veranderd.

De regels staan allemaal online, dus je kunt ze altijd eens doorbladeren. https://www.the-ninth-age.com/community/index.php?simple-page/&s=7f60b6781054c3729c8e1e634a27496e75fd0f8c

Arloid

Uiteindelijk wat night goblins gekocht, shaman, standard bearer, 1 troll, 40 goblins met spear en shield en 20 met bows. Per 20 goblins een standard bearer en Musician. Heb zelf ook nog een shaman/wizard liggen dus kom uiteindelijk op 1165 punten uit.

Geen slecht begin aan een goblin leger al zijn we er nog niet.