Jun 05, 2020, 13:20 pm

News:

Uw advertentie op Spelhobby.nl, of een eigen pagina op de mainsite? Vraag het de admins!

Een verf schema .. hoe werkt dat?

Started by magicarnold, Mar 29, 2020, 11:45 am

Previous topic - Next topic

magicarnold

Wie kan mij de opbouw en logica achter zo'n paint schema uitleggen ...
Zetten jullie bijvoorbeeld de volgorde waarin de paint aangebracht wordt erin .. en hoe vermelden jullie gemengde kleuren?
"The rhythm isn't a call to arms, but a signal that the Goblins have made a new enemy" - Elvish Observer

"God is dead" Nietzsche- 1886
"Nietzsche is dead" God- 1900

Quote from: LoDwww.magicarnoldsolliciteertnaareendirecteenonomkeerbareban.nl

Duncan McDane

Pfew. Ik ben sinds kort aan het bijhouden welke kleuren erop zitten omdat mijn verzameling verf inmiddels meerdere generaties GW bevat en ik een model soms maanden niet aanraak en dan is het makkelijk om te weten wat wat ook alweer was. Een wet palette helpt wel , maar geen maanden  ;).
Volgorde verschiolt per schilder en per model. Geen idee wat je level/ervaring is maar als je na een periode van vele jaren weer begint kan het m.i. geen kwaad om een paar White Dwarfs aan te schaffen om een idee te krijgen hoe of wat ook alweer. Daarnaast zijn er instructievideo's op youtube over hoe je bepaalde effecten.materialen kunt beschilderen.
Belangrijke keuze, prime je over wit, over zwart, over grijs of ga je met contrast aan de slag. Dat bepaalt grotendeels de rest van de volgorde.
Ik schilder over grijs. Heb een kort uitstapje naar zwart gemaakt maar o.a. huid krijg ik er niet mooi op dus hier is de voorkeur nu base, wash, highlight/drybrush , natuurlijk met tussenstappen als het nodig is, glazes etc.
Hoop dat dit je een beetje op weg helpt.

magicarnold

Dus letterlijk naampjes van de gebruikte verf en volgorde van het aanbrengen, opschrijven met aanduiding op welk onderdeel het zit ?

Quote from: Duncan McDane on Mar 31, 2020, 14:18 pmPfew. Ik ben sinds kort aan het bijhouden welke kleuren erop zitten omdat mijn verzameling verf inmiddels meerdere generaties GW bevat en ik een model soms maanden niet aanraak en dan is het makkelijk om te weten wat wat ook alweer was. Een wet palette helpt wel , maar geen maanden  ;).
Volgorde verschiolt per schilder en per model. Geen idee wat je level/ervaring is maar als je na een periode van vele jaren weer begint kan het m.i. geen kwaad om een paar White Dwarfs aan te schaffen om een idee te krijgen hoe of wat ook alweer. Daarnaast zijn er instructievideo's op youtube over hoe je bepaalde effecten.materialen kunt beschilderen.
Belangrijke keuze, prime je over wit, over zwart, over grijs of ga je met contrast aan de slag. Dat bepaalt grotendeels de rest van de volgorde.
Ik schilder over grijs. Heb een kort uitstapje naar zwart gemaakt maar o.a. huid krijg ik er niet mooi op dus hier is de voorkeur nu base, wash, highlight/drybrush , natuurlijk met tussenstappen als het nodig is, glazes etc.
Hoop dat dit je een beetje op weg helpt.
"The rhythm isn't a call to arms, but a signal that the Goblins have made a new enemy" - Elvish Observer

Arloid

Vindt het toch wel handig om een klein lijstje met verfkleuren te maken. Zeker nu met ww2 Germans was het even zoeken welke kleuren gepast waren voor tanks en hoe en wat met de uniformen. Helpt ook om later weer sneller te schilderen omdat je dan ook gelijk weet welke onderdelen de zelfde kleuren krijgen kwa basecoat maar ook highlights. Ook als je met meerdere washes werkt is het handig om te weten welke je tegelijkertijd kan aanbrengen.

Ook hoe minder tijd je bezig bent om van kleur te wisselen des te sneller het verven gaat. Het is ook vooral een planning.

Duncan McDane

Ik heb voor de rat inderdaad even een lijstje van de stand tot nu toe bijgehouden, samen met een kleurenstaafje van washes ( voor een ander model ).
Eigenlijk zou een kleurenkaart met naam en ingekleurd vakje van die verf ideaal zijn. Iets voor een regenachtige dag  ;) .

magicarnold

Duncan McDane

Gaat er vooral om om de verfjes weer even te leren kennen en de truukjes en handigheidjes weer naar voren te halen. Dacht laatst op de automatische piloot een skelet even tussendoor te rommelen, en ja, dan pak je dus een te lichte bruine wash... en omdat je bij kunstlicht schildert en op de achtergrond met 101 andere dingen bezig bent valt dat dus eigenlijk pas de volgende dag op, als je klaar met je botkleur bent. Dus niet...  ::)

Miniaturenschilder

Een daglichtlamp is wel een harde eis als je wilt schilderen. :)

Duncan McDane

Heb die ook wel maar met m'n domme hoofd had ik iets van "boeien, al zovaak skeletten beschilderd" dus gewoon onder normaal lamplicht gedaan. En er niet bij stilgestaan dat de potjes/namen inmiddels ook wat veranderd zijn.
Lesson well learned  ;) .