Jun 05, 2020, 12:07 pm

News:

Uw advertentie op Spelhobby.nl, of een eigen pagina op de mainsite? Vraag het de admins!

De ideale table top maat voor warhammer fantasy/40k en zelfbouw tips?

Started by Rolo, Apr 02, 2020, 23:20 pm

Previous topic - Next topic

Rolo

Wie heeft zijn eigen table top speeltafel thuis voor warhammer fantasy/40k? En zo ja, wat is jouw table top maat?
Wat maakt dit de ideale maat?

Misschien leuker en toepasselijker in dit forum onderdeel. Heb jij hem zelf gemaakt of bijvoorbeeld een gekochte mat? En heb je tips om dit te doen. Heb zelf al talloze YouTube filmpjes zitten kijken. Zijn erg leuk om te kijken. Fantastische resultaten komen voorbij. Ben wel benieuwd, zeker iets waar ik mee aan de slag wil gaan.

Miniaturenschilder

Ik heb 3 planken van 60x120cm, en een mat van Deep Cut Studios. De planken verdwijnen achter de kast, de mat is makkelijk opgerold. :)

Aerendar Valandil

ik heb een speeltafel - de eettafel. Die is iest kleiner dan het gebruikelijke warhammerformaat. Maar als ik al thuis speel - meestal speel ik op de club - is dat voldoende, want ik speel dan meestal een variant vand e Song of..-skirmishgame, en dan is het ruim groot genoeg. Ik heb een oude GW-mat, zo'n groene, een waardevol bezit, met wat terreinstukken in het middeleeuwse/warhammersegment, wat flock, wat papier, wat bomen en wat zelfgemaakt. Misstaat niet bij wat ik speel. 

Duncan McDane

Ik heb een grote plaat, 1.25 bij 2,50 maar die staat me vooral in de weg dus die gaat verzaagd worden ( of gewoon weg ). Speel vooral skirmish of buitenshuis en dan is 1,25 bij 1,25 ruim voldoende.
Maar als het hier ooit weer van grote slagen komt worden het meerdere kleine platen op 2 planken op schraagjes die makkelijk weer op te bergen zijn. Heb een grote battlemat dus hoef ze verder niet eens te beschilderen.

Rolo

Quote from: Miniaturenschilder on Apr 03, 2020, 09:01 amIk heb 3 planken van 60x120cm, en een mat van Deep Cut Studios. De planken verdwijnen achter de kast, de mat is makkelijk opgerold. :)

Ahh, ja, die zijn mooi die van Deep Cut en niet al te duur.
Heb het geluk dat ik over enkele weken voldoende ruimte in huis heb voor een of meerdere mooie borden. Maar zeker, een mat kan het ook mooi maken met enkele bergjes, boompjes, huisjes erop.

Quote from: Aerendar Valandil on Apr 03, 2020, 11:44 amik heb een speeltafel - de eettafel. Die is iest kleiner dan het gebruikelijke warhammerformaat. Maar als ik al thuis speel - meestal speel ik op de club - is dat voldoende, want ik speel dan meestal een variant vand e Song of..-skirmishgame, en dan is het ruim groot genoeg. Ik heb een oude GW-mat, zo'n groene, een waardevol bezit, met wat terreinstukken in het middeleeuwse/warhammersegment, wat flock, wat papier, wat bomen en wat zelfgemaakt. Misstaat niet bij wat ik speel. 
Dom van me, natuurlijk gewoon even googlen. 6"x 4" is blijkbaar de standaard maat voor 40k. En zelf maken is zeker net zo leuk! Maar matten zijn natuurlijk ook erg gaaf om te zien.

Quote from: Duncan McDane on Apr 03, 2020, 14:24 pmIk heb een grote plaat, 1.25 bij 2,50 maar die staat me vooral in de weg dus die gaat verzaagd worden ( of gewoon weg ). Speel vooral skirmish of buitenshuis en dan is 1,25 bij 1,25 ruim voldoende.
Maar als het hier ooit weer van grote slagen komt worden het meerdere kleine platen op 2 planken op schraagjes die makkelijk weer op te bergen zijn. Heb een grote battlemat dus hoef ze verder niet eens te beschilderen.

indeed, is niet alleen handig voor opslag, maar ook voor het dragen.. :) was wel mijn insteek als ik het al zelf maak om het een deelbaar bord te maken.

Aerendar Valandil

" 6"x 4" is blijkbaar de standaard maat voor 40k."

Ja. En voor vh. Warhammer Fantasy, waarschijnlijk ook voor AoS en volgens mij nemen ook andere games als Flames of War en Bolt Action dat al standaardmaat. Lastig, want het is altijd net iets breder dan een normale keukentafel, maar het is niet anders.

Arloid

6"x4" , 4"x4" , 3"x"3" en in sommige gevallen 2"x2" worden gebruikt met wargamen, waarbij de eerste twee het meest gebruikt worden.

Moet persoonlijk nog even kijken voor een goede oplossing, je hebt van die inklapbare tafels voor wargamen maar die zijn ook gelijk duur en weet zelf even niet wat voor demontabele verbinding ik voor het blad moet bedenken.

Duncan McDane

Arloid

pen- en gatverbinding...voor 18mm populieren panelen  :o
Ik kan je als meubelmaker vertellen dat een pen- en gatverbinding niet geschikt is voor een blad verbreding, zeker geen demontabele.

Zat meer te denken aan iets als een clamex verbinding maar die zijn gelijk €140 voor 80 stuks, alhoewel ik zou wel van spor verbinders of iets dergelijks gebruik van kunnen maken.

Rolo

Quote from: Arloid on Apr 04, 2020, 14:38 pm6"x4" , 4"x4" , 3"x"3" en in sommige gevallen 2"x2" worden gebruikt met wargamen, waarbij de eerste twee het meest gebruikt worden.

Moet persoonlijk nog even kijken voor een goede oplossing, je hebt van die inklapbare tafels voor wargamen maar die zijn ook gelijk duur en weet zelf even niet wat voor demontabele verbinding ik voor het blad moet bedenken.

6"x4" kun je natuurlijk zelf altijd kleiner maken voor de game zelf. Tap'je erop en je hebt een kleinere speeltafel. Dus 6"x4" it will be for me.

Ja, demontabel is wel zo handig, maar waarom niet gewoon simpele deurhaakjes aan beide kanten? Dat houdt de planken (of zelfs nog meer dan 2) wel bij elkaar.

Maar, kiezen jullie voor een grasmat erop plakken? Of meer voor een zelf gemaakte ondergrond? Met al wat verhogingen of juist flat zodat je met los terrein stukken het terrein opbouwt.

BorkBork

ik was ooit begonnen aan een 250 x 125 tafel.
Was een oude, zelfgebouwde treintafel die ik van iemand had overgenomen.
Maar door verhuizingen is hij bij het grofvuil terecht gekomen.

Heb nu twee opklapbare tafels (van de aldi) van 75x 180 en heb daarbij zo'n muismat van 125 x 180 bij.

Dracovski

Ik heb net zo een 6x4 mat van Deepcut studio gekocht en ben van plan 3 MDF-platen (van ongeveer 60x 120cm) te kopen om het op te leggen. Ik vroeg me alleen af of de dikte van de platen nog uitmaakt om buigen te voorkomen? Op de makkelijkste bergplaats voor de platen moeten ze namelijk rechtop staan, wat volgens internet niet ideaal is :s

Arloid

Quote from: Dracovski on Apr 26, 2020, 15:16 pmIk heb net zo een 6x4 mat van Deepcut studio gekocht en ben van plan 3 MDF-platen (van ongeveer 60x 120cm) te kopen om het op te leggen. Ik vroeg me alleen af of de dikte van de platen nog uitmaakt om buigen te voorkomen? Op de makkelijkste bergplaats voor de platen moeten ze namelijk rechtop staan, wat volgens internet niet ideaal is :s
Hoe dikker de plaat des te minder ze doorbuigen, 18mm zal niet zo snel doorbuigen maar ook dat zal over een afstand van 120cm lichtelijk doorbuigen. Dit kan je nog oplossen door hier en daar iets neer te leggen om de afstand te overbruggen. Heb het even door de Sagulator heen geschopt en kom op ongeveer 0,13mm tot 0,3mm verzakking bij 2-5 kg gewicht op zo'n plaat.

Wat betreft het opbergen van de platen, zou mij niet zo druk maken over het verticaal opslaan van de platen, zolang ze echt rechtop staan en daardoor niet kunnen doorbuigen en je ze van de grond af houd met bijvoorbeeld een latje zie ik niet hoe dat kwaad kan buiten dan een beschadiging van eigen toedoen.

Rolo

18mm MDF is wel een flink gewicht om te sjouwen. Zou ze niet in de schuur zetten of zoals Arloid zegt op een latje.

Ik denk dat ik toch een soort lichtgewicht constructie ga proberen die in en uit elkaar kan en waar ik dan een dunnere plaat in kan leggen en daarop een mat of terrein. Nog maar eens wat gaan ontwerpen. Mijn schoonvader is houtbewerker dus die kan ik het wel laten maken :)

Arloid

Quote from: Rolo on Apr 26, 2020, 22:19 pm18mm MDF is wel een flink gewicht om te sjouwen. Zou ze niet in de schuur zetten of zoals Arloid zegt op een latje.

Ik denk dat ik toch een soort lichtgewicht constructie ga proberen die in en uit elkaar kan en waar ik dan een dunnere plaat in kan leggen en daarop een mat of terrein. Nog maar eens wat gaan ontwerpen. Mijn schoonvader is houtbewerker dus die kan ik het wel laten maken :)

In een schuur is weer een heel ander verhaal, dan zit je met tocht en een omgeving die niet helemaal stabiel is kwa luchtvochtigheid en droogheid van de lucht. Als je daar een mdf plaat op z'n zij tegen de muur zet kan je er op wachten dat deze gaat doorbuigen. Maar in een hobby kamer of een goed afgesloten garage zou het best kunnen, als het klimaat in de betreffende kamer maar stabiel is. Dan kan je gewoon een plank of latje pakken, desnoods met wat tapijtstof er over heen en in een hoek neer zetten.