Jun 24, 2021, 12:15 pm

News:

Uw advertentie op Spelhobby.nl, of een eigen pagina op de mainsite? Vraag het de admins!

Grafrede op GWHobby: Brontosaurus sterft uit

Started by Leftblank, Jul 31, 2020, 18:35 pm

Previous topic - Next topic

Leftblank

Blogje. Bespiegeling over de teloorgang van GWHobby en Spelhobby als vervanger. Link hier Grafrede op GWHobby: Brontosaurus sterft uit

Broodje_Ham

hey, ok... mooie observatie  ;)

ik hoop dat er over de tijd heen meer en meer gebruikers komen, maargoed we zullen zien :)
My Magic Scroll; https://spelhobby.nl/forum/index.php?topic=4.0 (schetsen, tekeningen)

Project B_H....mijn minnies... ; https://spelhobby.nl/forum/index.php?topic=169.new#new

Rolo

Inderdaad prima observaties. En uiteraard hoopt iedereen dat het betere tijden zal kennen. Of dit perse door de veranderingen komt naar Spelhobby of gebrek aan toegewijde admins zou ik niet durven stellen. Je schrijft in ieder geval alsof je zeer betrokken bent met het idee dat het echt zou uitsterven.

Ik mis echter wel een beetje je eigen verbeter voorstellen of inbreng die jij zou kunnen leveren of wij alle als advies ter harte kunnen nemen. Misschien is deze 'rede' jouw manier om mensen aan het denken te zetten, maar wat zou jij doen, of wat zijn je suggesties? Of beter nog welke acties ga jij nemen die bijdragen aan het stoppen van de neerwaartse spiraal? Mijn ervaring is dat terugkijken naar wat 'was' je weinig zal helpen. Internet veranderd zo snel dat je vooral naar behoeften moet kijken die in het 'nu' spelen en daar mee werken.

Daarnaast vind ik persoonlijk, nou ja is mijn ervaring dat het toch echt uit de community zelf moet komen. Volgens mij is het enige wat de admins hebben gedaan is het faciliteren van een plaats, richtlijnen opgesteld en beheren hierop zodat het voor iedereen eerlijk en leuk blijft. Daarnaast zorgen dat het forum ordelijk en behoorlijk blijft. Ik sluit me dan ook niet aan bij je rede over dat admins het maken of breken en het slecht is als ze zich in de basis alleen bezig houden met zorgen dat het forum er netjes bij blijft staan.

Uiteraard helpt het als er mensen zijn die zich actief opstellen en bepaalde forum onderdelen extra levend houden maar wat staat jezelf in de weg om een topic te starten om een leuk onderwerp aan te pakken en dat levend te krijgen/houden.

Moest wel even denken aan je introductie berichtje over hoe je haast verwacht weer gebaned te worden. Dus op een of andere manier heb je een bepaald beeld bij hoe forums moeten zijn/werken en heeft dat niet altijd gepast bij de gedragsregels. Ook krijg ik hierdoor een flauw vermoeden dat je toch vooral aandacht zoekt om je 3de post op dit toch nog maagdelijke forum hieraan te verspijkeren. Positief of negatief, het boeit niet, zou mezelf er gewoon niet teveel mee bezig houden. hehe

Sluit me vooral aan bij Broodje_Ham en we moeten hopen dat met de tijd de gebruikers weer rustig terug komen.
Zelf heb ik ook geen ambities (meer) om me anders dan een 40k speler op te stellen en gewoon lekker mee te doen en delen van zaken. Ik maak me er vooral niet zo druk om. Voor mij als herintreder heeft dit forum al een nieuw lokaal netwerk opgeleverd waar ik inmiddels lid ben geworden van de club en mijn eerste club avond heb kunnen bijwonen. Er zijn dus zeker nog successen op het forum :)

Warhammer 40K Adventures of a Noob
Blogging about my (re)entry to the great hobby of miniature gaming.

Aragorn

Sorry voor de late reactie van mijn kan, maar ik heb vakantie. Dan zou je denken tijd zat, maar het tegendeel is waar.

Ik kan het alleen maar met je eens zijn Leftblank. Ik heb je scherpe kritiek en mening over de community altijd gewaardeerd en doe dit nog. Hieronder dat ook mijn reactie.

Geschiedenis
Toen wij in 2004 GWHobby oprichten kwamen we van een eerder forum Games-Workshop.nl. Dit verklaarde ook de layout van het forum. Zoals jij al aangaf GW georiënteerd. In het begin was dit geen probleem. Genoeg topics en leden die iedere dag weer hun posts maakten. Voor admins en moderators een ontzettend drukke tijd, maar wel goed om te zien dat een community groeit en bloeit.

Tot ongeveer 2016 liep het forum goed. Het aantal topics liep wat terug, maar dit was ook te wijten aan andere vormen van social media. In die tijd kwamen ook de eerste signalen over een meer onafhankelijk forum. Minder GW, meer andere games. Hierop ben ik verder gaan filosoferen. Als er dan toch meer focus zou komen op andere spellen, waarom dan stoppen bij wargames alleen? Laten we dan ook een platform worden voor andere soorten spellen.

Een nieuw begin
Ik ben hierop gaan praten met een van onze oud admins, nu leraar op Avans hoge school. Een aantal studenten hebben gebouwd wat nu te zien is op Spelhobby. Uiteraard mankeert hier nog veel aan, maar aan het eind van een studieproject, laten de studenten het project los en gaan verder met het volgende project.

Kinderziektes en eerste problemen
Dan komt het op het afmaken en vullen van de website en het forum. En dat valt toch behoorlijk tegen. We kwamen erachter dat een aantal functionaliteiten nog niet goed werkten. Daarnaast kwam mijn privé leven ook in een stroomversnelling terecht. Wisselen van baan en het opbouwen van een nieuwe afdeling gaat slecht samen met een privé leven en een hobby. Laat staan het bijhouden van een website en een forum. Vanaf het begin van Spelhobby ligt het volledige beheer op de schouders van Inquisitor Constantine en mijzelf. In eerste instantie hebben wij ook weinig hulp gevraagd, maar toen wij dit wel deden, was er niet veel animo. Een gebrekkig werkende website is nou niet echt motiverend te noemen. Ik ben dan ook heel eerlijk naar mezelf. Ook bij mij taande de motivatie en ik heb een aantal malen getwijfeld of ik nog wel door wilde gaan. Bovenstaande verklaart ook mijn beperkte aanwezigheid hier sinds de oprichting. Gelukkig sleurt IC mij af en toe aan mijn haren.....eh.....oren terug naar het forum. Maar inderdaad, ook ik moet mijn motivatie weer terugvinden. Ik geloof nog steeds in Spelhobby en zou het zonde vinden als dit zou uitlopen in een Waterloo.

Zonder hulp wordt het inderdaad een Waterloo voor Spelhobby. En aangezien GWHobby ook behoorlijk is gezonken, zou dit het eind betekenen van een community. Een onoverkomelijke ramp? Welnee, de gebruikers waaieren wel uit naar andere fora of vormen van social media. Maar er gaat wel een medium verloren.

We zijn GWHobby in 2004 en Spelhobby in 2019 begonnen om het spelen van, niet electronische, games te promoten. Met name Spelhobby had als doel om een entiteit te worden voor en door gamers door het:
- promoten van spellen
- faciliteren van verkooppunten
- faciliteren van een forum
- bijhouden van een evenementenkalender
- faciliteren van een spelers gezocht functie

Hier geloof ik nog steeds in. Gaat dit morgen lukken? Absoluut niet. We besturen op dit moment een slagschip met slechts 1 motor en een kapot roer. We zullen hard moeten werken om alles drijvend te houden en te verbeteren. Dit kunnen wij echter niet alleen.

WE NEED YOU
Lezen jullie dit nog? Wauw.....respect. En maar goed ook, want nu komt een belangrijk stuk voor de toekomst.

Wij kunnen het niet veel langer alleen volhouden. Wij hebben jullie keihard nodig. Op technisch- en inhoudelijk vlak zijn wij DRINGEND op zoek naar versterking. Denk hierbij aan:

- Admins
- Forum Moderators
- Content Beheerders
- Event Managers
- Website Beheerders (Technisch)

Alleen SAMEN kunnen we van Spelhobby een mooie bloeiende community maken. Aan Leftblank de uitnodiging om met verbetervoorstellen te komen. Wel met de kanttekening dat we veel voorstellen pas kunnen uitvoeren als we onze techniek op orde hebben. Door bovenstaande, is het nu nog onmogelijk om hier een tijdspad aan te verbinden, maar ik hoop dat we, met de juiste mensen, snel stappen kunnen zetten naar een mooie toekomst.

Goed, dit was een heel verhaal. Dank jullie wel voor jullie tijd. Ik ga me in ieder geval weer wat vaker laten zien hier en zal jullie vragen dan ook graag beantwoorden.

Mochten jullie interesse hebben in een van de genoemde functies, dan hoor ik dit uiteraard graag.

Groeten,
Aragorn
In GOD we trust. All others we monitor

Leftblank

1) je motivatie is het allerbelangrijkste. Als je die niet meer hebt kun je het beste helemaal stoppen. Het komt er nu al op neer dat IC het in zijn eentje doet. Lijkt me erg lastig voor hem.
2) Als je technisch niet kunt concurreren met moderne sites heb je een heel groot probleem. Onbepaald wachten tot de techniek op orde is, belooft dan weinig goeds
3) Ik zou onder deze omstandigheden er voor kiezen om een Wordpress site op te zetten en een Facebook pagina/groep. Wordpress voor eigen berichten of langere blogs. Facebook voor foto's en losse replies. Foursquare is misschien ook iets.
4) maar je moet het combineren met offline activiteiten. Anders ben je alleen maar iets virtueels waar er al zoveel van is, voor een groep ouder wordende GW-wargamers uit 2004 waar er steeds minder van zijn.
5) als je meer algemeen over spellen wil publiceren zou ik als ik jullie was aansluiten bij Ducosim of bordspelmania.nl

Aragorn

1) Helemaal mee eens. GROOT respect ook voor IC dat hij dit nog zolang heeft volgehouden. Gelukkig is mijn motivatie behoorlijk terug aan het komen. Mede dankzij het blijven pushen van IC.

2) Dat probleem hebben we op dit moment ook. Vandaar mijn vraag om een goede technisch beheerder.

3,4,5) Dit antwoord is ietwat lastiger. Hiervoor is wat meer uitleg nodig met betrekking tot mijn beoogde doelen die hebben geleid tot het laten bouwen van de website.

Sinds jouw signalen op GWHobby, waarvoor ik je nog altijd dankbaar ben, ben ik gaan denken over wat we nu precies wilden. Tot die tijd was ons doel het promoten van Tabletop wargames, een sector waar GW toen nog de hofleverancier was. Door de veranderende tijdsgeest en de geleidelijke neergang van GW, groeide het aantal andere wargames behoorlijk.

Op persoonlijk vlak ben ik in de afgelopen jaren ook meer bord- en kaartspellen gaan spelen. Mijn aanname is dan ook dat er ongetwijfeld meer mensen zijn die dit doen. Op basis van deze aanname heb ik mijn eerder genoemde doelen gesteld. Bij mijn weten zijn er wel websites die een deel hiervan doen, maar is er nog geen site die alles combineert. Als wij een eerste start konden en kunnen maken met een site die alle informatie verschaft, dan kunnen we later samenwerkingsverbanden aangaan. Het uiteindelijke (en wellicht utopische) doel is om een website/community te bouwen waar iedereen kan vinden wat hij zoekt op spellengebied. Ik weet niet of  we dit in wordpress voor elkaar krijgen.

Uiteraard gaan hier ook offline activiteiten bij komen. Aanwezigheid op beurzen moet een (her)start worden. In de toekomst wellicht eigen beurzen/toernooien. Maar first things first. Eerst een goed werkende community en vervolgens verder kijken.
In GOD we trust. All others we monitor

Leftblank

2, 3) een goede technisch beheerder vinden is moeilijk, zo niet onmogelijk. Te druk of geen klik met deze hobby. Daar op wachten kan lang duren. In de tussentijd ontwikkelt de inhoud zich niet. Alsof je een krant met maanden dezelfde voorpagina hebt. Voordeel Wordpress etc is dat het technisch beheer automatisch wordt gedaan. Ik had voor onze site Drupal via een bevriende techneut, maar dat liep spaak vanwege onvoldoende tijd voor onderhoud. Dus nu Wordpress. Voordeel is dat leken als redacteur teksten kunnen maken. Heb ook geïnstalleerd voor schaakvereniging, www.vas1822.nl. Werkt goed zonder vragen clubredactie. Je zou ook Joomla etc kunnen kiezen.
5) er is een levendige bordspel community. Groter en diverser dan wargame. Veel meer vrouwen. Maar mixt niet. Wie Twilight Struggle speelt gaat niet Flames of War doen. Sterker, wargamers zonderen zich omgekeerd af in spelsysteem fb groepen. Het idee om de spelersgroepen te verbinden is utopisch. Mooi, maar onhaalbaar.
Je neemt een fors risico als je eerst mensen wil gaan werven voor een niet goed werkende site en dan pas fysieke activiteiten gaat ondernemen.
Het model anno 2020 is ofwel vlog met heel klein groepje vaste medewerkers (beasts of War, little wars TV), ofwel personal blog (meeples & miniatures). Kost veel tijd. Of inderdaad toernooi organisatie. Bij weinig tijd en geen technisch beheer is Facebook doorgaans oplossing.
Ik zou als ik jou was nog eens goed nadenken over doel en opzet.

Inquisitor Constantine

Leftblank, niet lullig bedoeld, maar duidelijk heb je geen enkele affiniteit met fora, GWHobby.net of Spelhobby.nl.

Wat doe je hier dan nog?

Je vraagt ons na te denken over doel en opzet: daar is drie jaar of langer over nagedacht. Duidelijk komt dit niet overeen met jou ideeën daarover. Dat mag. Dan is Spelhobby.nl geen plaats voor jou.

Facebook - waar we trouwens ook op te vinden zijn - is leuk voor een snelle vraag en een snel antwoord, en nog veel leuker als je 25x diezelfde vraag wilt zien, want het onderwerp is dan al weer weggezakt. De nadelen van Facebook zijn je overigens al wel vaker verteld, door meerdere mensen, maar daar weiger je op in te gaan.

Jeroen gaf eerder aan blij te zijn geweest met jouw opbouwende kritiek op het oude forum - helaas is er weinig opbouwends meer te vinden in je gespui. Je zegt vooral wat in jouw optiek anders moet omdat jij dat nu eenmaal vindt, maar vooral niet hoe iets beter kan.

Ik heb niet eerder gereageerd omdat ik wist dat ik niet diplomatiek kon blijven, en ook nu kost het me moeite. Maar ik heb maar één conclusie: jij hoort niet bij de doelgroep van GWHobby.net of Spelhobby.nl. Dat mag, even goede vrienden. Ik zou het dan op prijs stellen dat je GWHobby en Spelhobby verder negeert, er geen woorden meer aan vuil maakt en geen tijd meer aan besteedt, want tot nu toe hebben je schrijfsels voor ons weinig toevoegende waarde gehad.

Duncan McDane

Ik zit eigenlijk te wachten op artikelen van LeftBlank. 9th Age? Je schrijft voor de Six-Shooters, je bent druk met Poldercon, je hebt je eigen blog. Komop, dan kun je hier ook je steentje bijdragen en dat is meer dan een linkje naar je eigen pagina. Je schrijft leuke recensies, dat is hier ook meer dan welkom. We/ze kunnen het niet alleen...  ;)

Leftblank

Het zal wel belerend overkomen, maar ik probeer aan IC en de veteranen van dit forum uit te leggen dat je iets anders moet doen dan steeds maar hetzelfde. IC kan daar niet zo goed tegen en zal me straks wel weer bannen. Trol of zo.

Ik zou het zonde vinden als het laatste doorzoekbare Nederlandse wargameforum uiteindelijk ook kopje onder gaat, na een restyling die geen antwoord is op de essentiële vraag van voortbestaan, namelijk hoe houden we met weinig mensen een community bloeiend en bouwen we deze site uit tot een levendig spinnenweb?

Dus je doet een mooie stap voorwaarts. Welgemeende complimenten. Maar doe dan ook stap twee.
Uit de reacties maak ik op dat Spelhobby een fiks risico neemt. Je hebt een ambitieuze site laten bouwen die je technisch eigenlijk niet goed kunt beheren maar die wel uitgebreid moet worden met grafische toeters en bellen, uploaden foto's, om meer interactie te krijgen.
Een redactie ontbreekt. Alsof je een Ferrari voor de deur zet zonder benzine.
Je kunt nu niet stoppen. Je moet door. De verantwoordelijkheid daarvoor ligt bij jullie zelf als beheerders. Reken niet op veel hulp van buiten. Clubjes draaien altijd op een kleine kern. Misschien dat er op den duur versterking komt.

Ben ik arrogant of irritant met mijn commentaar, of stuurman aan wal? Ik heb de afgelopen jaren websites in mijn vrije tijd gebouwd, waaronder mijn eigen wargame blog, de amsterdam6shooters clubsite en onlangs de Poldercon site, en mezelf Drupal en Wordpress aangeleerd hoewel geen techneut. Dus ik denk kennis van zaken te hebben, juist hoe je met heel weinig wargamers een site bouwt en wat dan wel en niet haalbaar is.

De GW Hobby-staf ken ik niet. Ik heb wel eens wat blogs van mij doorgelinkt maar ben daar mee gestopt.
Puur technisch: nog steeds kan ik op mijn eigen blogs gemakkelijker en mooier een bericht maken dan hier.
Puur praktisch: ik heb net weer een stuk geschreven voor mijn best aardig gelezen eigen blog, de lay-out totaal veranderd van onze a6s site en daar een clubstukje voor geschreven en achter de schermen gewerkt aan Poldercon. Ik kan niet ook nog eens tijd gaan steken in Spelhobby, zeker niet als mijn goede bedoelingen als stenen des aanstoots worden gezien.

Maar een keer een stukje, Duncan, voor het goede doel, ik zal het indienen als ik inspiratie heb.

Inquisitor Constantine

Quote from: Leftblank on Sep 15, 2020, 23:12 pmHet zal wel belerend overkomen, maar ik probeer aan IC en de veteranen van dit forum uit te leggen dat je iets anders moet doen dan steeds maar hetzelfde. IC kan daar niet zo goed tegen en zal me straks wel weer bannen. Trol of zo.

Waarom zou ik je bannen? Het lijkt bijna of je er op uit bent, kan je daar weer een woordenbrij wijden.

QuoteIk zou het zonde vinden als het laatste doorzoekbare Nederlandse wargameforum uiteindelijk ook kopje onder gaat, na een restyling die geen antwoord is op de essentiële vraag van voortbestaan, namelijk hoe houden we met weinig mensen een community bloeiend en bouwen we deze site uit tot een levendig spinnenweb?

Helaas lopen onze ideeën daarover uiteen, dat is me intussen wel duidelijk. Je zit vol met kritiek, maar op serieuze vragen, gericht aan jou, ga je niet in. Het enige wat je roept is: "Jullie doen het niet goed. En ik heb gelijk."
Zoals al eerder gezegd, je bent 0,0 constructief.

Hoe hou je community bloeiend? Door te posten. Door te blijven posten. Door posts te maken die mensen interesseren en mensen naar het forum trekken. En nee, een linkje plaatsen naar een blog waarin open deuren ingetrapt worden of wat mensen irriteert omdat er fouten en belachelijke aannames in staan, valt daar niet onder.

QuoteDus je doet een mooie stap voorwaarts. Welgemeende complimenten. Maar doe dan ook stap twee.
Uit de reacties maak ik op dat Spelhobby een fiks risico neemt. Je hebt een ambitieuze site laten bouwen die je technisch eigenlijk niet goed kunt beheren maar die wel uitgebreid moet worden met grafische toeters en bellen, uploaden foto's, om meer interactie te krijgen.

Dat klopt. Dat erkennen wij zelf. Open deur. Wat wil je zeggen?

QuoteEen redactie ontbreekt. Alsof je een Ferrari voor de deur zet zonder benzine.

Foutieve aanname. Maar ook dat zijn we van je gewend.

De rest ga ik niet verder op in. Je herhaalt jezelf, voegt niets toe en gaat nergens echt op in.

Maar ik kijk uit naar je constructieve bijdrage aan het forum (dus niet een linke of kopie van je blog).

Duncan McDane

Mijn persoonlijke mening, het is niet allemaal echt constructief wat er hier aan de gang is en het is niet bevorderlijk voor de sfeer op het forum. Dat Leftblank zijn opinie op zijn blog en op andere sites en facebookpagina's zet is prima, zijn goed recht. Hier slechts een linkje posten vind ik echter te makkelijk, zeker omdat op mijn oprechte uitnodiging om inhoudelijk bij te dragen werd gereageerd met "misschien, als ik inspiratie heb". Sja.
Mijn voorstel is om hier een slotje op te deoen en gewoon af te wachten op inhhoudelijke artikelen van Leftblank, elders kan hij het wel dus - en dit meen ik oprecht -, doe dat dan hier ook, als je het zo jammer vindt dat dit format zou verdwijnen.
Het gaat hier ook zeker niet zoals ik wil, heb ik intern al aangegeven, de communicatie naar buiten toe moet echt beter maar iemand moet het hier op het forum doen en ik blijf mij steentje bijdragen.
Heb prive zo m'n gezeur momenteel dus het schrijven en linkjes delen schiet er een beetje bij in maar ik blijf gewoon bijdragen en hoop anderen dat ook blijven doen en zich niet laten ontmoedigen door hick-ups, problemen met de site, de wat trage communicatie etc. want anders is het inderdaad een aflopende zaak. En zoveel alternatieven die een soort van totaalbeeld aan de hobby geven als deze site zijn er niet. Facebook is top voor snelle reacties en "likes", maar nazoeken is een hel. Dus een forum heeft nog steeds bestaansrecht, maar we moeten het wel samen doen.
En da's mijn ongecensureerde mening.
Zo, hobbytijd. ;D