Sep 29, 2022, 17:19 pm

News:

Welkom op Spelhobby.nl, dé site in het Nederlandse taalgebied voor alles wat met spellen te maken heeft.

9th Age? Ik zei het toch, het sterft langzaam uit

Started by Leftblank, Jun 10, 2022, 16:54 pm

Previous topic - Next topic

Leftblank

Jun 10, 2022, 16:54 pm Last Edit: Jun 11, 2022, 12:52 pm by Leftblank
Goh. Wie had er gelijk?

Gedram in het oude GWHobby-forum maakte dat ik in april 2018 het Nederlands een stuk schreef over 9th Age. [Link] Adepticon had het spel net gedumpt en het brak niet door. Conclusie:

QuoteMijn beeld, kortom, is dat AoS een eigen fanbase opbouwt en dat 9th Age niet groeit. De ouwe hap van actieve toernooispelers is onverminderd actief. Ze sluiten zich op in hun eigen forum en eigen scene. 9th Age wint echter geen terrein op Kings of War of Age of Sigmar. Het is marginaal en het blijft marginaal.
Het is vast een goed systeem om met je vrienden van vroeger en je legers van weleer als 'modded' toernooiversie van WHFB 8 te spelen. Het is bovendien een fantastische manier om met een toegewijde groep van mensen uit verschillende landen je eigen gezamenlijke regelsysteem te schaven. Een schitterende internationale hobby, net als internationaal duivenmelken. Ga zo door! Blijf gamen! Drink meer bier!
Maar jongens - vergeet die pretentie. Jullie zijn een incrowd. The 9th Age is niet het evangelie, niet de laatste kans to reunite the community, niet het rule system people deserve. Het is niet een per definitie beter regelboek omdat het uit de achtste editie voortkomt. Het is niet per definitie beter dan de gelauwerde zesde editie WHFB, de nostalgische derde editie of de concurrerende snelschaakvariant Kings of War. Of het doorontwikkelde AoS.

9th age is een prachtige collectieve droom, een schitterende herinnering. De groep heeft een eigen mooie en heel actieve Beatles-fanclub opgericht - maar als ik moet gokken wat er eerder komt, een hereniging van de Beatles of de comeback van 9th Age - dan gok ik op de Beatles.

Viel natuurlijk niet goed. De 9th-agers, er waren er nog een paar, vonden de feiten niet correct, het was 'shit', het was 'infantiel', 9th age was het leidende fantasysysteem, hoe kwam ik hier toch bij? Hoon was mijn deel en op Facebook werd ik geflamed. Meneer Leftblank was aan het trollen, zogenaamd.

Moet je met mij niet doen, want daardoor ging ik met nog veel meer quotes en spitwerk een Engelstalige blog maken. (waar GW Hobby al niet toe kan leiden). Zonder sarcasme ditmaal, dat leidt maar af. Sadly slowly sinking ship.. Moraal: te veel focus op balans, in combinatie met giftig afgeven op andere systemen, en het verwaarlozen van marketing en simpele beginnersregels leidt er op den duur toe dat je een steeds kleinere groep van fanaten overhoudt die zich verbindt aan een spel zonder levensverwachting. Het zal een langzame, stille dood sterven. Doe het in godsnaam anders. Laat wat lol toe, en zo.

Natuurlijk werd ik toch meteen geband in het internationale 9th-age forum, je kon er op wachten, onder meer onder druk van Hollanders. Mensen betichtten me ervan een betaalde GW-spion te zijn die welbewust aan het cherry picken was (dat komt ervan als je mensen hun eigen quotes voor de voeten gooit). Geeft niet, dacht ik, over een paar jaar zien we opnieuw.
Dat is dit stuk.
Conclusie 2022: er is enige verbetering, minder gekift, quickplay regels ontwikkeld, maar het algemene beeld is niet rooskleurig.

QuoteAnd still it's stagnation: theology for orthodox clerics. The revised rules are like the beautiful Bibles that were by hand copied in Medieval cloisters by monks, who never expected the Reformation.

The game is invisible. Age of Sigmar, Kings of War, Oldhammer, Warhammer Renaissance, The Warhammer Project, Oathmark, Dragon Rampant are in the eyes of the common (casual) wargamer just as good or better than T9A, and often better marketed. T9A fails to extend the player base. Stagnation is regression.

The community will deny it and will point at the scattered groups and players that organize tournaments every year. In 2027 T9A still exists. But it will be a fringe movement, even more than now, with a yearly decreasing player base. Outdated. The future lies in a quickplay tournament system with simple army lists, or co-op Beer & Pretzel fantasy battle games, Black Powder Fantasy.

De post in het 9th-age forum werd meteen gewist en ikzelf werd voor een derde en vierde keer geband, alsmede in het 9th age Facebook forum, maar intern 9th-age bestuurslid mr Owl besloot na lezing nog dezelfde dag om een koersdiscussie te starten in hun 9th Age forum. De discussie is twee draden en dertig pagina's verder inmiddels, en bevestigt alle tendenzen die ik 2018 in het Nederlands en Engels beschreef. Spelers uit 2015, 16 en 17 geven de moed op. Het begint moeilijker te worden om toernooiteams samen te stellen voor het gelauwerde ETC. SirJoker, een van de t9A-initiatiefnemers, een Oostenrijker die in het begin jubelend voorspelde dat T9A leidend zou worden, heeft al tijden niks meer van zich laten horen.

Ik hoef van 9th-agers die me toen aan het flamen waren niet te horen dat ik gelijk had, hoor. Maar ik had het wel. Slowly sinking ship, anyone?

Lionhammer

Jun 20, 2022, 20:39 pm #1 Last Edit: Jun 22, 2022, 19:25 pm by Lionhammer
P.S. Denk je dat T9A als enige stagneert? Wargaming zelf is al lang aan het stagneren.

By the way:

Leftblank

Ik begrijp dat Lionhammer inmiddels zelf ook zijn onprettige ervaringen heeft gehad met de 9th-agers, ondanks neutrale, zakelijke formuleringen.

Ik volg met interesse de recente koersdiscussie op het 9th-age-forum. Het kernprobleem (langdradige toernooiregels voor een incrowd en de teruglopende belangstelling) wordt door een deel herkend en door anderen heftig weersproken. Draadjes, ingrijpen door mods, tegendraadjes. Ik voorspel dat er niet veel verandert en de discussie doodslaat. Van toernooi-insiders hoorde ik vorige week dat het een paar jaar geleden makkelijk was om een groot toernooi te organiseren, maar tegenwoordig door gebrek aan deelnemers ingewikkeld of veel kleinschaliger.

T9A kalft niet af 'omdat heel wargaming afkalft'. GW boekt megawinsten. Age of Sigmar draait goed. Iedere week nieuwe regelsets. De online scene floreert en de clubs die ik ken hebben geen klagen over aanloop. In Ancients heb je in dezelfde periode de startups Art de la Guerre en Mortem & Gloriam gehad en die hebben ieder een interessante toernooiscene opgeleverd.

T9A kalft af omdat het systeem in deze vorm zijn tijd heeft gehad, vrees ik. Ik ben benieuwd of Pellegrim in 2025 meer dan 2 potjes per jaar speelt.

horizon

Dat Denk ik eigenlijk niet.

Volgens mij is er laatste twee jaar zelfs een stijging.

Lionhammer

Quote from: Leftblank on Jun 23, 2022, 14:09 pmIk begrijp dat Lionhammer inmiddels zelf ook zijn onprettige ervaringen heeft gehad met de 9th-agers, ondanks neutrale, zakelijke formuleringen.
Hahaha. Ik denk dat jij eerder overal 9th Age ziet in elke discussie ;D .