Jun 05, 2020, 12:41 pm

News:

Uw advertentie op Spelhobby.nl, of een eigen pagina op de mainsite? Vraag het de admins!

Games Workshop vernis, is het wat?

Started by Duncan McDane, Jan 13, 2020, 09:12 am

Previous topic - Next topic

Duncan McDane

Wat de titel zegt. Gaat me dus om de potjesversie ( ze hebben naast glans nu ook mat ), is het wat, stevig, hoe beinvloedt het de kleuren? Heb/had zelf altijd Gamecraft en deed 2 verdunde lagen, eerst gloss, daarna mat maar dat is inmiddels aan z'n eindje en die gaan dus besteld worden tenzij GW ook gewoon kwaliteit is  :) .

Makoto

Er is heel veel misinformatie in verband met vernis. Ik ben zelf biotechnoloog en heb het op een wetenschappelijke manier benaderd om er achter te komen wat het beste is. Meerdere vernis aangebracht en kras testjes gedaan om te zien of ik de verf er af kan krassen. Wat ik kan zeggen is...

1. De sterkte van de vernis hangt af van het merk
2. Niet alle vernis heeft UV bescherming, maar tenzij je modellen in de volle zon laat staan dag in dag uit denk ik dat het weinig uit maakt.
3. Vermijd 'spray' vernis. Het gaat te vaak mis.

In het geval van meerdere lagen verschillende vernis kan ik alleen zeggen dat de gloss > matt manier een fabeltje is dat al meer dan 10 jaar de ronde gaat.

Ik heb het zelf op plastic modellen geprobeerd en ben er snel achter gekomen dat mat vernis voor miniaturen vrijwel net zo veel bescherming bied als gloss. De enige reden om toch gloss eerst te doen is omdat je met een lamp makkelijk kan zien of je niet per ongeluk een stukje hebt overgeslagen, ook als je de mat vernis er na aanbrengt.

Daarnaast heb ik zelf geen verschil gezien in weerstand kunnen vinden tussen 1 laag vernis, 2, 3 of meer lagen. In principe is dikker uiteraard sterker, maar voor plastic miniaturen maakt het weinig verschil.

Bij gebruik van vernis puur uit de pot heb je het risico dat zich clouding onstaat door lucht bubbels of water dat onder de vernis komt. Ik zelf verdun daarom mijn vernis met gedemineraliseerd water. Ik haal dit water zelf bij de kruidvat... kost iets van 1 euro per liter. Verdunnen betekend dan wel meteen dat meerdere laagjes alsnog nodig zijn :P.

Tegenwoordig doe ik zelf ontzettend veel batch-vernis werk en verdun de vernis 1 deel op 2 tot 5 delen water en breng dit over het gehele model redelijk dik aan om lucht bellen te voorkomen. Vervolgens gebruik ik snel een andere droge kwast om overtollig vernis weg te vegen. Sinds de vernis redelijk sterk verdunt is zal het mooi egaal drogen zonder bubbels en vernis korstjes.

Je kan uiteraard ook kraan water gebruiken, maar hebt dan het risico op kalk vlekjes op je modellen, vandaar het water van de kruidvat :).

Ik herhaal die stap met deze super verdunde vernis 5 keer. Ik gebruik ook geen gloss vernis meer tenzij ik delen gloss wil hebben.

Makoto

Jan 15, 2020, 01:07 am #2 Last Edit: Jan 15, 2020, 01:11 am by Makoto
En in verband met je vraag - de vernis van games workshop is redelijk goed , maar die van vallejo is naar mijn mening net zo goed en een stuk goedkoper.

Ik zelf gebruik tegenwoordig vooral vernis op acryl basis van kunst winkels. Die is een stuk dikker dan de miniatuur varianten, maar makkelijk te verdunnen met water.

Duncan McDane

Interessant. Dank voor de uitgebreide uiteenzetting. Heb zelf altijd gloss/matt gebruikt, zelfs nog in de enameltijd en inderdaad na het gloss is er nog ruimte voor correcties. Verdunnen doe ik ook, juist omdat het 2 lagen zijn. Werkt zowel op plastic als op metaal.
Die tip van gedemineraliseerd water gaan we zeker gebruiken. Ben zelf geen fan van druppelflesjes, dus we proberen gewoon de GW versie  ;D