Jul 30, 2021, 10:56 am

News:

Uw advertentie op Spelhobby.nl, of een eigen pagina op de mainsite? Vraag het de admins!

Welkom bij 9th Age!

Started by Pellegrim, Feb 01, 2020, 10:44 am

Previous topic - Next topic

Pellegrim

Welkom bij 9th Age, de opvolger van Warhammer Fantasy 8th Edition, gemaakt voor en door gamers met een hele grote community (als in: meerdere tienduizenden spelers). Het spel volgt de lijn van WFB 8th, maar is net even wat beter gemaakt qua units/regels/ opties. Het forum (link) is een veel gebruikte site met gratis regels, een forum, een enorme miniaturen database en player-search kaart. 

9th Age is ontstaan toch Games Workshop stopte met de ondersteuning van 8th edititon Warhammer. Dat was best een goede set, maar had alleen wat liefde nodig (balancing, opties, sommige armies weer terug brengen, etc). En wat begon met een paar man werden er al snel 50, 100, 500, 1000, nu 16.000 geregistreerd. In NL groeit de community. Wat nog het leukste is, is dat er weer spellen avonden ontstaan op diverse plekken in het land. Je ziet ook heel bijzondere legers met mini's die vrij onbekend zijn (en nog veel mooie GW modellen ook hoor!) En square bases ... die zijn te vinden :-)

Join us!

Hier wat links

Arloid

Hoe zit het eigenlijk met de speelbaarheid tegenwoordig?

Meen me te herinneren dat dit aan het begin nog wel een dingetje was met V2 maar ben wel benieuwd hoe het er nu voor staat nu dingen zijn recht getrokken en mensen tijd hebben gehad om aan de regels te wennen.

Pellegrim

Hoi Arloid,

Ja, het scheelt zeker dat alle basis regels nu stabiel zijn en zo blijven; kunnen mensen wennen en zich focussen op andere dingen (zoals je leger bouwen, painted, en lol maken).

Ik vind het zelf erg soepel spelen, maar had ook geen moeite met vorige edities.

Wat speel je?

HoofdletterD

Wat mij altijd heeft tegen gehouden is dat 9th age supergaaf begon als "het is warhammer, maar unsupported", naar iets wat radicaal anders wilt zijn. Alleen het profiel al: Ik verwacht gewoon de oude M, WS, BS etcetra, niet Att Off AP of whatever het allemaal is.

Lore, core rules, army selection, profiles...alles is tegenwoordig zo anders dan 8th edition om het anders zijn. In mijn ogen, zonde.

Ik heb toen de overstap gemaakt naar Warhammer Armies Project;
https://warhammerarmiesproject.blogspot.com/ en daar heb ik nog geen seconde spijt van gehad! Daadwerkelijk GWs lore, wereld, worldbuilding, units...precies zoals vroeger, maar dan met veel meer balans. Zalig!

Arloid

Pellegrim,
Ik heb op dit moment geen fantasy leger, wel van plan om minihammer te gaan spelen, zeg maar Warhammer fantasy en daar op afgeleide spellen in 10mm met de afstanden en maten gehalveerd.

Ik twijfel nog tussen empire of sonstahl, kingdom of equitaine en dwergen.

HoofdletterD,
Ik kan nog iemand die dat speelt in Den Haag in minihammer formaat, ga het zeker spelen maar van al die special rules wordt ik persoonlijk niet blij van, zal dan toch een paar lappen tekst moeten typen om een beetje overzicht te krijgen wat alles nou allemaal doet.  :o

HoofdletterD

Feb 01, 2020, 18:42 pm #5 Last Edit: Feb 01, 2020, 18:45 pm by HoofdletterD
Heb er tot nu toe geen problemen mee aangezien dat vroeger ook al zo was. 75% van de special rules staan in het core boek, rest in de special rules sectie van het boek. Works like a charm voor mij.

Maar snap wat je bedoelt. Het werkt ook voor mij omdat ik 10-15 jaar WFB heb gespeeld, dus een feest der herkenning.

Check dan ook eens Warhammer Renaissance :)

Arloid

Vroega was ik nog niet met wargaming bezig :P
Voor mij heeft r&f fantasy echt nog geen nostalgie waarden, sterker nog ik begon pas toen warhammer fantasy net aan zijn einde kwam en heb nog net mee gemaakt dat de tomb kings niet meer in de winkel lagen.

Ik hou het even op 9th age, WAP en KoW als ik voor dat laatste in 10mm nog spelers kan vinden, heb nog nooit van warhammer renaissance gehoord en als ik de minihammer groep zo doorspit light er ook geen animo voor.
Zie ook nergens de regels ergens staan dus dat helpt ook niet, en om daar nou dat ene facebook groupje voor te joinen vindt ik ook weer wat overdreven voor iets wat niet gespeeld wordt en ik ook geen meerwaarde aan hecht.

HoofdletterD

Ik heb zelf een leger of 5 in 10 mm voor Warhammer Armies Project ready to roll, dus dat is alvast 1 ;)

Arloid

Pellegrim

Feb 01, 2020, 21:06 pm #10 Last Edit: Feb 02, 2020, 20:47 pm by Pellegrim
(ik heb m'n reactie op HoofdletterD aangepast, want geen zin in negativeit hier; gamen is leuk ;-) )

@Arloid, nog geen leger dus; dan is Minihammer een goed startpunt, hahaha. In Den Haag hebben we een grote groep 9th Age spelers (waarvan ook een minihammer) en spelen we elke eerste dinsdag van de maand 'savonds bij Tabletop Kingdom, met een mannetje of 10-12. Je bent van harte welkom om te komen kijken. We bouwen de punten daar langzaam op van Warband naar Full Scale armies trouwens, dus daar instappen ik nog wel te doen. Als je vragen hebt hoor ik het wel.

HoofdletterD

Feb 02, 2020, 01:08 am #11 Last Edit: Feb 02, 2020, 01:23 am by HoofdletterD
Beetje gepiep.

Ik heb het geprobeerd en het was een far cry van wat ik gewend was. Of jij dat wilt accepteren of niet is een compleet ander verhaal.

Ik hield van de oude WFB omdat het flawlessly lore met regels wist te combineren. 9th Age doet dat niet voor me. Voor zoveel mensen niet. Meteen alles verbuigen wat ik heb gezegd, conclusies trekken, discussiƫren op een passive-agressive manier: -Stylish. Voelt als oude forum.

Pellegrim

Feb 02, 2020, 15:22 pm #12 Last Edit: Feb 02, 2020, 21:16 pm by Pellegrim
Ik heb ook hier m'n reactie op HoofdletterD aangepast, een spellenforum is bedoeld voor positiviteit; hieronder een korte feitelijke reactie:

- 9th Age wil niet radicaal anders zijn; juist niet; het is de spirituele opvolger van 8th ed., door en voor duizenden fans gemaakt, met een super actieve scene, juist om hun mooie legers en leuke spel te behouden; het spel is wel meteen even een stukje beter gemaakt :-) 
 - Army selection werkt echt net zo als Warhammer; alleen "rare" is in army books gesplitst in categorien, zoals grote monsters, artillery, etc. Werkt echt heel fijn en zorgt voor leuke legers.
 - 9th Age core rules zijn in hoofdlijnen zeer vergelijkbaar met 8th ed. WFB; wel zijn er wijzigingen gemaakt om het spel beter te laten lopen, wat coole opties in te bouwen. De regels zijn fijn en het boek is erg overzichtelijk, zie hier een link: https://www.the-ninth-age.com/IMG/pdf/t9a-fb_rulebook_2-0_en.pdf ; heel veel geoptimaliseerd en leuke regels gemaakt.

Wat heel goed is om te begrijpen: 9th Age is geen 8th ed. WFB. Als je 8th ed. WFB wil spelen, zou ik ....... badabum ... WFB 8th ed. gaan spelen. Als echter de opvolger wil spelen, een goed lopende spel, waar de army books daadwerkelijk allemaal level-playing field zijn, waar je alle unit entries kan spelen, en nog meer leuke units kan spelen, waar legers echt een eigen karakter hebben, zie dan .... 9th Age. Met een leuke en actieve community; en lekker met je oude (en nieuwe!) poppen spelen.

Arloid

*zucht*
Toen ik vroeg of 9th age een beetje leuk te spelen was verwachte ik geen gekibbel, hooguit dat er nog wat kinderziektes in het spel zaten of dergelijks.

Vraag mij ook af waarom er zo aversief gereageerd moet worden, had in het begin ook mijn vooroordelen tegenover 9th age en had mezelf een beetje mee laten slepen met de negatieve kant maar waarom eigenlijk.

Snap niet waarom er gelijk in de verdedigingsblokken gesprongen moet worden omdat 'dat ene spel waarop ik tegen ben' wordt besproken maar goed.

HoofdletterD

@pellegrim:

Prima joh, heb ik het niet gespeeld. Ben er wel beetje klaar mee. Als ik zeg dat ik er niet de look-and-feel mee had, maar je blijft doorhameren op andere stuff, dan have fun zou ik zeggen, hou de eer wel aan mezelf.