Tainted Grail: the Fall of Avalon


game image

game image game image game image

Spelregels

gemiddelde beoordeling:
Categorieën: Strategiespellen, Kickstarters,


Tainted Grail: The Fall of Avalon. Een strategiespel voor 1-4 spelers, dé hit op Kickstarter van 2018.


Beeld je in: een eiland dat enkele honderden jaren geleden gekoloniseerd door een volk op de vlucht voor de Rode Plaag. De oorspronkelijke bevolking is verdreven en vergeven, al wordt het land nog wel bedreigd door een geheimzinnige mist, de Wyrd. Gelukkig hebben een aantal Menhirs deze mist altijd op een afstand gehouden, maar nu zijn ze aan het einde van hun levensduur. De Wyrd rukt op, en de dapperste helden zijn uit het dorp vertrokken op zoek naar een oplossing.
Je ziet ze nog net aan de horizon verdwijnen….

Zie hier de setting van Tainted Grail: the Fall of Avalon,  co-op spel voor 1-4 personen van Awaken Realms, dat de grootste hit was op Kickstarter in 2018 en eind 2019 naar de backers gestuurd werd – althans, de basis set.

Avalon en de Graal verwijzen natuurlijk naar de verhalen van Koning Arthur en de Ridders van de Ronde tafel, die in een later uit te brengen uitbreidingsset nog terug zouden komen. Het spel speelt zich enkele honderden jaren na deze tijd af. De grote helden zijn tot legenden geworden, maar er is behoefte aan nieuwe helden.

De spelers zijn dit dus niet. Je bent juist een outcast, een uitgestotene, die juist een aantal negatieve kenmerken heeft die het grote heldendom in weg staan.

Het spel wordt niet gespeeld op een speelbord, maar je creëert het speelveld door (bijvoorbeeld zoals bij de Kolonisten van Catan) steeds kaarten aan te leggen. Deze kaarten worden niet random getrokken, maar worden op een vaste positie gelegd, zodat uiteindelijk de landkaart van Avalon (deels) op tafel komt.

Op deze kaart plaats je de modellen van de anti-helden, de Menhirs en uiteindelijk ook de monsters die je (liever niet) tegenkomt.
De losse kaarten geven aan welke acties de karakters kunnen uitvoeren, welke positieve en negatieve “beloningen”, zoals voedsel en rijkdom, maar ook wapens, ze er kunnen krijgen en, belangrijk onderdeel van het verhaal, of ze dromen als ze hier de nacht doorbrengen.

Naast het model dat aangeeft waar de speler zich op de kaart begint, heeft elk karakter ook een eigen dashboard, waarop je kan aflezen hoe het met hem of haar gesteld is.

De belangrijkste attributen hierbij zijn Health (levenspunten), Energy (fitheid) en Terror (geestelijke gezondheid).
Health is het belangrijkste: komt deze op 0, dan is het karakter dood. Voor nu. Health  verlies je in gevechten, door onhandige acties of door honger leiden (aan het einde van de dag moet je karakter wat eten).
Je Energy bepaald het aantal acties wat je kan doen. Elke actie (lopen over de kaart, een locatie onderzoeken) kost een aantal energie-punten. Zijn deze op, dan kan je niets meer doen die dag. Pas echter op dat je niet “exhausted” (uitgeput) raakt, want dat geeft een behoorlijke negatieve invloed op alles wat je doet.
Terror tenslotte geeft aan hoe jij tegen de wereld aankijkt en welke invloed de gebeurtenissen hebben op je geestelijke gezondheid. Wordt je terror te hoog, dan word je langzaam krankzinnig – wat natuurlijk ook je presentaties beïnvloedt.

Andere attributen geven bijvoorbeeld aan hoe agressief je karakter is, of dat hij juist erg invoelend is naar andere toe. Deze attributen ontwikkel je tijdens het spel omdat je ervaring opdoet. In dat opzicht lijkt het spel vooral op een rollenspel (zoals D&D).

En daar zit hem juist de crux: dit spel trek je niet even uit de kast zoals een spelletje Ticket to Ride of een ander groot bordspel. Je speelt een campagne: een verhaal dat in de basis-set uit 15 hoofdstukken bestaat, die ieder snel een avondje in beslag nemen. Speel je dus met een groep, dan moet je dus wel even voor uittrekken, als je  tenminste het hele verhaal wil uitspelen.

En dat wil je! Ook als je het spel alleen speelt zal je echt meegezogen worden, want het verhaal is pakkend en heeft diepgang. Toen ik de Tutorial had uitgespeeld -die niet echt nodig is, maar wel aan te raden- had ik achteraf echt het gevoel dat ik, om het even direct te zeggen, genaaid was. Niet omdat ik het spel had aangeschaft, maar door het verhaal. Iets van: wat flik je me nou? En dan wil je doorspelen…

Tijdens het spel maak je keuzes, die de verhaallijn en de uiteindelijke uitkomst van het verhaal beïnvloeden.
Dat zelfde geldt voor de “encounters”, ontmoetingen, die je hebt, zowel degenen die locatie gebonden zijn als degenen die je random trekt uit een stapel.

Die ontmoetingen kunnen ofwel een gevecht, ofwel een diplomatieke uitdaging tot gevolg hebben. Beide volgen ongeveer hetzelfde systeem. Elke ontmoeting heeft een bepaalde uitdaging of moeilijkheidsgraad. Door het slim spelen van kaarten  die je getrokken hebt uit een dek wat in het begin aan je gegeven wordt, maar dat je naarmate het verhaal zich ontwikkelt kan aanpassen en uitbreiden naar je eigen voorkeuren, probeer een bepaald aantal punten te halen dat genoeg is om de encounter te winnen. Hoe de tegenstander reageert hangt af van jouw tot dan toe behaalde score en de genoemde attributen die zowel jij als de tegenstander hebben. Dit zorgt ervoor dat elke encouter ook met eenzelfde monster toch weer anders verloopt. Dit combat/diplomatie-systeem oogt erg eenvoudig, maar heeft nog best wat strategische diepgang, en moet je soms wat geluk hebben met het trekken van de kaarten.

De miniaturen waarmee gespeeld wordt zijn van redelijke kwaliteit. Ze zijn niet te vergelijken met de mini’s van GW of Perry, maar het zijn natuurlijk ook geen modellen voor een wargame, maar slechts speelstukken. Maar in dat opzicht doen ze bijvoorbeeld ook onder voor de mini’s van CMON. Niet in design, want qua ontwerp zijn de modellen echt fantastisch, maar qua gietkwaliteit en materiaal. Op internet lees je nog wel eens iets over een verbogen zwaard of speer.

De rest van de speelstukken zijn degelijk. De dials zijn in het begin wat moeilijk te lezen en ik raad aan, als je de stukken niet wil schilderen, de cijfers hierop toch even wat uit te lichten.

Het spel komt overigens, zoals elk ander zichzelf respecterend spel tegenwoordig, met genoeg zakjes om deze speelstukken geordend op te bergen.

De kaarten zijn stevig en mooi qua design. Natuurlijk  kunnen ze gesleeved worden, maar aangezien je ze niet zo intensief lijkt te gebruiken als bij spellen als Magic: The Gathering of Star Wars: X-Wing, en ze ook niet zomaar van karton zijn, lijkt me dit niet direct nodig.

De dashboards zijn wel van stevig karton, maar daarom ook niet onkwetsbaar. Wat voorzichtigheid bij plaatsen van de heldenkaarten in het frame van het dashboard is dus wel aan te raden.

Ik raad wel aan om het spel te spelen op een speelmat om te voorkomen dat de kaarten op een gladde tafel te snel wegglijden. Awaken Realms heeft zelf een passende speelmat uitgebracht, die ik zelf natuurlijk niet heb gekocht. Maar elke andere speelmat die niet een te gladde bovenkant heeft kan goed gebruikt worden.

Al met al is het spel wel een echte aanrader dat je vele uren zal boeien, zowel solo als in een groep. En heb je alles rond, dan komen de uitbreidingsets, waarover ik later meer over hoop te schrijven.

Reageren? Dat kan op het forum.


Video's: