Terra Mystica


game image

game image game image game image game image

Spelregels

gemiddelde beoordeling:
Gefabriceerd door:
White Goblin Games
Categorieën: Bordspellen, Strategiespellen,


Terra Mystica was spel van het jaar 2013. Het is een strategisch terraforming spel voor 2-5 spelers dat zich afspeelt in een mythische wereld. Geluk speelt in dit spel nauwelijks een rol. 


Een jaar geleden nodigde een vriend van me een groep mensen uit voor een spellenmiddag. Op het programma stond Terra Mystica. Ik had nog nooit gehoord van het spel, maar een met een leuk spel is nooit iets mis, dus maakte ik kennis met dit strategische spel.

Maar hoe omschrijf ik het spel het beste? De makers zeggen dit:

In Terra Mystica wonen veertien verschillende volkeren met elk unieke magische krachten en vaardigheden. Elk volk heeft een eigen stijl van spelen. Een spel voor liefhebbers!

14 verschillende volkeren? Klinkt gigantisch. Maar dat valt wel mee. Je hebt de keuze uit 14 volkeren, dat klopt. Maar de speelborden van de volkeren zijn tweezijdig, dus eigenlijk reduceert dat het aantal mogelijke volkeren tot 7, en met maximaal 5 spelers zullen er maar 5 verschillende volkeren in het spel zijn. Maar elk volk speelt anders, en reageert anders op zijn medebewoners van Terra Mystica, zodat elk spel echt anders zal zijn.

Terra Mystica is een strategisch spel met een eenvoudig spelprincipe waarbij geluk een kleine rol speelt. Je leidt één van de 14 volkeren die het terrein op het bord proberen te veranderen om er gebouwen op te bouwen. Aan de ene kant is het ongunstig als er andere spelers in de buurt zijn, omdat dit je uitbreidingsmogelijkheden beperkt. Aan de andere kant is dit juist aantrekkelijk, aangezien dit in het spel een aantal voordelen oplevert. Dit spanningsveld maakt Terra Mystica uniek en daardoor zit je op het puntje van je stoel tot het einde van het spel.

Geluk speelt inderdaad een hele kleine rol: er zijn geen dobbelstenen of gegrabbel naar kaartjes. What you see is what you get. Het enige "random" element is een aantal kaarten dat aan het begin van het spel getrokken wordt en voor alle spelers bepaalde bonussen oplevert als je in een speelronde  aan de gestelde voorwaarden voldoet. Deze kunnen soms wat gunstiger uitvallen, maar ook hier geldt dat deze voor alle spelers hetzelfde zijn en je gelijke kansen hebt om deze doelen te bereiken.

Andere spelers kunnen je dwarszitten, maar je hebt ze ook nodig en soms wast de ene hand te andere, om het zo maar te zeggen.

Gebouwen kunnen worden verbeterd om nog meer inkomsten te krijgen, zoals arbeiders, priesters, geld en kracht. Bouw tempels om meer invloed te krijgen op de elementen water, vuur, lucht en aarde. Bouw je burcht om de speciale eigenschap van je factie te kunnen gebruiken. Breid je gebied uit en bouw nieuwe nederzettingen om veel arbeiders tot je beschikking te hebben. Of zorg voor een gestage stroom geld door handelshuizen te bouwen.

Dit bouwen is de basis van het spel. 
De kaart van Terra Mystica bestaat uit 7 verschillende terreinsoorten, maar jouw volk kan maar op één van deze terreinen zijn stad bouwen. Dat betekent dat je ongunstig terrein moet aanpassen. Dit gaat niet altijd even makkelijk: een meer omzetten naar grasland gaat vrij éénvoug, maar bergen omzetten naar een meer kost meer moeite- meer spades. En spades kan je kopen met de arbeiders die je hebt. En hoe meer nederzettingen je bouwt, hoe meer arbeiders je hebt. Die nederzettingen kan je dus weer opschalen naar handelgebouwen, die weer tempels of burchten kunnen worden. Maar pas op: een gebouwd handelshuis levert weliswaar meer geld op, maar gaat weer ten koste van het aantal arbeiders.

De 14 prachtig vormgegeven volkeren beschikken elk over unieke speciale eigenschappen. In combinatie met de bonuskaarten, die elke ronde van eigenaar wisselen, zorgt dit voor een grote diversiteit waardoor het spel steeds anders verloopt.

De kartonnen kaarten zijn inderdaad prachtig vorm gegeven. Daarnaast zijn er een aantal houten speelstukken in 7 verschillende kleuren. De vormgeving hiervan is erg stilistisch (ik blijf de handelshuizen hardnekkig kerken noemen, maar de tempels zijn juist cylinders...), maar dat maakt voor de spelbeleving niets uit.

De bonuskaarten geven je een mogelijkheid om extra arbeiders, geld of priesters te krijgen. Iedere speler kiest een dergelijke bonus aan het begin van het spel, maar zodra je past moet je deze kaart inleveren en een andere kiezen, zodat een andere speler jouw kaart kan krijgen. Soms is het dus handig om als eerste te passen, zodat je zeker weet dat je een bepaalde bonuskaart krijgt. Op andere momenten zit je juist je beurt te rekken, in de hoop dat een andere speler voor je past en je zijn bonuskaart kan claimen.

Wat ik nog niet besproken heb is het magie systeem. Elke speler begint ook met een aantal magiepunten, die niet meteen gebruikt kunnen worden. Door te profiteren van bouwactiviteiten van andere spelers naast je, of door de inzet van priesters, komen deze magiepunten beschikbaar en kan je er ook bepaalde bonussen, zoals de bouw van een brug, voor aanschaffen.

En wat is nu eigenlijk het doel van het spel: het verzamelen van zoveel mogelijk winstpunten. Dit doe je door het bouwen van steden op de kaart en te investeren in de magische elementen water, aarde vuur en lucht. Wie aan het eind van het spel de meeste winstpunten heeft verzameld wint. Verlies daarbij niet de bonusscores aan het eind van het spel (bijvoorbeeld door de "langste" stad te bouwen of het meest geïnvesteerd te hebben in een element) uit het oog, want deze kunnen nog behoorlijk oplopen.

Het is een spel met een uniek mechanisme: zoals Terra Mystica, is er geen tweede spel! Er is veel interactie tussen de spelers, volgens het principe “can’t live with ‘em, can’t live without ‘em”. Dit zorgt voor een zéér aangename spanningsboog. Internationaal is het een zéér hoog gewaardeerd bordspel. In 2013 won Terra Mystica de Nederlandse Spellenprijs, de Gouden Ludo (Belgische spellenprijs) en de International Gamers Award. Dat zegt genoeg!

Dit is absoluut waar. Je medespelers heb je nodig, want ze maken het bouwen van handelshuizen 50% goedkoper en hun bouwacitivteiten leveren jou magiepunten op, maar ze zitten wel jouw uitbreiding in de weg. Maar het spelmechanisme is wel uniek en niemand wordt voortijdig uitgeschakeld: inderdaad blijft het voor iedereen spannend tot het einde!

Terra Mystica heeft inmiddels twee uitbreidingen: Scheepvaart & Handel en Vuur & IJs, maar deze heb ik nog niet gespeeld.

 

Bediscussieer Terra Mystica op het forum.


Video's: